• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41439
+
-

توقف راه‌آهن بوشهر- شیراز  در ایستگاه تامین اعتبار

علیرضا برازجانی| خبرنگار:

 زمان تکمیل خط آهن بوشهر به شیراز که قرار بود با راه‌اندازی آن این بندر مهم تجاری جنوب به مرکز کشور و راه‌آهن سراسری متصل شود، هنوز روشن به نظر نمی‌رسد. نگاهی به گذشتۀ راه‌آهن، روشن می‌کند که متجاوزان بریتانیایی در خلال جنگ جهانی اول برای سهولت دسترسی از خلیج فارس به مرکز ایران بخشی از نوار ساحلی بوشهر را ریل‌گذاری کردند، اما با مقاومت مجاهدان ضداستعمار و مخالفت دولت مرکزی بساط آن برچیده شد. 

از آن سال‌ها تا امروز بیش از یک قرن می‌گذرد. استان بوشهر اما با وجود ظرفیت‌ها‌یی چون داشتن نیروگاه اتمی، منطقه انرژی پارس، بنادر متعدد صیادی و تجاری در طول ۶۲۰ کیلومتر مرز مشترک با خلیج‌فارس و محور مواصلاتی با دیگر بنادر جنوبی در استان‌های همجوار، به شبکه سراسری ریلی کشور متصل نشده است. سابقۀ احداث راه‌آهن بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به سال۸۶ بر می‌گردد که کلنگ آغاز اجرای راه‌آهن بوشهر به شیراز به زمین زده شد. طول این مسیر ۴۵۰ کیلومتر است و ۲۰۰ کیلومتر آن در محدودۀ جغرافیایی استان بوشهر قرار دارد.

 با گذشت بیش از یک دهه از زمان اجرای این طرح مهم، فقط تعداد انگشت‌شماری از قطعات ۱۴گانه آن به پیشرفت محدود ادامه می‌دهد. اکنون قطعه یک به طول ۴۷ کیلومتر ۳۷درصد، قطعه دوم به طول ۵۳ کیلومتر۵۲درصد پیشرفت، قطعه ۱۱به طول ۳۷ کیلومتر ۷۳درصد با طول ۶۰ کیلومتری و قطعه۱۲ فقط ۴۸ درصد پیشرفت کرده‌اند. در مدت زمان اجرای این طرح، استان بوشهر ۲ دولت و ۶ استاندار را پشت سر گذاشته و مردم گشایشی در تکمیل و بهره‌برداری از آن ندیده‌اند و آماده شدن آن، به آرزوی دور آنان تبدیل شده است. 

در مقطعی بی‌ثباتی مدیریتی و تغییر پیاپی استانداران و نبود اجماع و وحدت نظر میان نمایندگان مجلس برسر مسیر راه‌آهن باعث تاخیر در تکمیل این پروژه شد تا زمان طلایی در سال‌هایی که مشکل کمبود اعتبار و بودجه، چندان جدی نبود از کف برود و این پروژه به مرحله افتتاح نرسد. اکنون مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان بوشهر از رفع محدودیت‌های اعتباری و برداشتن مانع از برابر این طرح و تامین بودجه با قوت سخن می‌رانند اما این موضوع در نشست اخیر رئیس‌جمهوری با وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی مطرح نشد و در میان طرح‌های راه‌آهن که رئیس‌جمهوری اعلام کرد جایی نداشت و این امر بر ابهامات کار افزوده است. 

تکمیل و بهره‌برداری این طرح می‌تواند زمینه مساعدی برای جهش اقتصادی و شکوفایی گردشگری در سرزمین مستعد مرزداران و دریادلان بوشهری فراهم کند. اجرای این مهم مستلزم به‌کارگیری توان مدیریتی و هم‌افزایی و مشارکت فعال‌تر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و پرهیز از انفعال مجمع نمایندگان استان برای جذب اعتبارات ملی و مطالبه مسئولیت اجتماعی از صنایع نفت و گاز مستقر در منطقه برای تامین هزینه تکمیل پروژه است‌. 

این خبر را به اشتراک بگذارید